Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

22 juli 2013

Franska och grekiska naturliga tvålar

Här är de superhärliga naturtvålarna från Frankrike, Indien, Syrien och Grekland. Så fina och framför allt luktar gott och känns skönt på kroppen. Det är rena naturprodukter och jag har märkt hur bra mina händer mår av dessa. Jag har alltid haft problem med torra nariga händer, på vintern var det så illa att huden sprack sönder över knogarna. Det sved och kliade, men numer har jag inte dessa problem.
För er som inte vet kan jag berätta att de flesta billiga ( och dyra ) vanliga tvålar innehåller ämnen som är restprodukter av oljeindustrin, kemiska parfymer och ibland en hel del på sikt sjukdomsframkallande substanser. Detta är inget som är bra för någon att sätta på sin kropp, därför borde alla tvätta sig med naturtvålar :)
 
Tvålen överst är en Savon D'Alep, Najel med rosor och lagerolja.
 
Aleptvålen är en tvål som vårdar din hud.
 
 
I trakterna kring staden Aleppo i Syrien gör man olivtvål enligt 2000 åriga recept. Den innehåller olivolja och lagerbärsolja och lagras minst 1 år. Den brungröna färgen kommer av oxidering under mognadsprocessen, inuti är den smaragdgrön.
Lagerbärsoljan öppnar huden porer och rengör med en mild antiseptisk verkan. Huden blir mjuk och ren.
Den är särskilt lämplig för torr och känslig hud. Går också bra till barn, hårtvätt och de som har eksem och psoriasis har sagt de tycker denna tvål ger lindring. Mjuk och skön blir man i alla fall av den även om man inte har problemhud.
Aleptvål med 38 % lagerbärsolja
 


 
Ayurvediska tvålar till kropp och hår med gurkmeja och basilika.

 
 
 
                                                        Lavendeltvål från Marius Fabre.
All tvål är kokt enligt gammal tradition genom flera generationer. Jag gillar detta att det fortfarande finns genuint hantverk kvar i vår numer så civilicerade värld. Och skulle fler få upp ögonen för hur skadliga alla kemikalier runt oss är skulle det dels bli en bättre värld för oss som har svårt att tåla det kemiska, och antagligen mindre allergier också. Det är vad jag tror.
Och ja...jag är en riktigt tvål nörd :) Jag bara älskar dessa franska skapelser...
Prova själv så märker du, det är svårt att gå tillbaka,när man börjat på denna vägen :)

 
 
 
Gåsäggstvål från Terra Midi
 
 
 
 
 
 
 
 
Reptvålar
 
 
 
 
Åsnemjölkstvål
 
 
 
 

Ringblommetvål Calendula




 
     Grekiska olivtvålar
 Oliv med olivfröskrubb
 

Kökstvål
Med kaffe för att ta bort oönskad lukt från händerna efter matlagningen.
 
Trädgårdstvål
Med peeelingeffekt av vetekli och aprikos-
pulver, samt olivolja och karitésmör som gör händerna mjuka och sköna.

                                      Galltvål mot fläckar och tvätt av både kropp och kläder

 
Vill du läsa mer om tvålarna och se ännu fler gå in på bloggen om naturtvålar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar