Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

28 december 2012

Smultron ** Rugia**

 
Denna sort får ganska stora bär och är mycket rikgivande.Söta och saftiga. Går mycket bra att frysa eller göra exklusiv sylt och saft på. Den blommar om kontinuerligt till långt in på hösten. Då får den underbart vackra höstfärger som lyser upp.

Förkultiveras inomhus i såjord eller sås ute på friland vår-höst. Plantera ut när frostrisken är över.Har hört både att de är ljusgroende och mörkergroende men vet inte vad som stämmer.Har testat båda, och de grodde. Hos mig ramlar övermogna bär ner på marken och självsår sig, så de verkar klara sig bra vilket som utan problem.

Här är ett recept från min gammelfarmor på en riktigt exklusiv sylt som inte kan köpas minsann. Den är super till vaniljglass när den är nykokt och fortfarande varm :) Och den är busenkel bara man har ganska många plantor. Jag samlar ibland under 2-3 dagar för att göra en större sats för de mognar fram nya bär dagligen.
 
Smultronsylt
 
1/2 kg smultron
1/2 kg socker
 
Varva allt i en gryta, jag har en emaljerad gjutjärns gryta, men annars en annan tjockbottnad gryta funkar med. Ställ den kallt i ett dygn ungefär. Sen tar man och sätter grytan på spisen och kokar sakta upp låt det små puttra ca 10-20 min. Tiden det tar beror på din gryta och spis. Men den djupnar i färg och blir simmigare när den är klar. Är du osäker testa konsistensen genom att lägga upp en sked på kall tefat och kyl av. Då märker du om den är lagom. Häll upp i burkar som är perfekt rena, sköljda i kokande vatten. Tag små burkar hellre än stora och de burkar jag inte använder inom kort stoppar jag i frysen (ej fylld helt upp utan lämna någon cm till kanten så det kan expandera). Då behövs inga konserveringsmedel eller syltsocker eller annat.
 
 

Finns som frö eller plantor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar