Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

10 november 2016

** Tomater ** Solanum lycopersicum

 
 
 
 
Underbara solmogna tomater, nyplockade, det är så de ska ätas, och för att få det är det ett måste att odla dem själv.
Och tomater är lätta att odla, bra frön gror med mycket hög grobarhet. Bara peta ner i jorden och vattna, plantera om när de första riktiga bladen utvecklats. Sätt alltid plantan djupt i jorden- då utvecklas sidorötter längs stammen och plantan mår bättre och blir stabilare.
Nu för tiden sår jag bara det antal tomatplantor som jag vill ha, och skulle något frö inte gro när de andra börjat gro så sår jag ett nytt istället för att slösa ut 15 frö när jag bara vill ha 2 plantor.
Det finns pluggboxar från Nelson som är jättebra till att så i, de tar lite plats- men tänk på att när de planteras om tar de över alla fönster bänkar om du inte har speciella växtbelysningar.
Här funkar det jättebra att sätta plantorna så ljus som möjligt i ett vanligt fönster, men det beror ju på hur ljusa rum man har. Blir ljuset för dåligt blir plantorna långa, rangliga och taniga..
Att det kan skilja hur lyckat det blir beror på många faktorer som tex jorden, väder och gödsel.
 
Också smak kan variera därför är detta bara en liten personlig tabell hur det varit för mig.
Uppdateras efterhand med fler sorter. Vill du köpa frön kolla in min fröblogg.
http://ealdorasodling.blogspot.se/
 
~***~ 
 
Betalux







Mycket rik arom, riktigt djuprött fruktkött, största favoriten som odlas varje år.
Frukten är som något större cocktail tomat, men plantan blir inte speciellt stor utan nöjer sig med kanske 70 cm. Här brukar den hänga över kanten på en kruka av lite högre modell.
Odlad i kruka på varm uteplats, och en kruka med 10 liter jord räcker gott till 1 eller 2 plantor. Blir inte bättre eller större skörd i växthus därför står denna alltid ute på terassen i solgasset.


Glacier



En mycket tidigt och köldtålig tomat, blir inte så hög, 70-100 cm. höga plantor som kan behöva lite stöd och tjuvas. Mycket goda röda fina frukter som inte spricker.  Bär frukt från tidigaste sommar till sena hösten. Växte på friland i zon 1.



Long Banana

Inte bananformad utan mer lite droppformad kallar jag denna.
Växte på friland och gav massor !!
Ganska söt smak, lite ovanlig men mild arom.




 
Pendulina

Supergod liten droppformad i klasar. Plantan är en så kallad ampeltomat och blir inte jättehög.
Jag brukar ha den i en kruka och låta den hänga över kanten på en lite högre kruka.
Står oftast ute i ett söderläge. Ger mycket skörd.




 
Purple Calabash


 
Kulturarvssort från 1600-talet. Stora, plattrunda, fårade frukter på 100-180 gram.
Rödsvarta med purpurgrön nacke och saftigt, purpurrött fruktkött med intensiv arom.
Mycket god.


 
Odlad i växthus. Friland ej provat än.

White sweet Cherry



 Den godaste tomaten i hela odlingen, så söt och saftig, liten cherry, ganska jämnstora i klasar. 
Odlad på friland i zon 1 och gav stor skörd !! 1 planta till hel pallkrage.
Motståndskraftig mot bladmögel och hållbara vid lagring, de som plockades in på hösten som gröna mumsades de sista nu i december.

Yellow  Canary



En sån gullig liten planta! Med goda små gula frukter.
Odlad på friland i zon 1 och gav stor skörd i för hållande till plantans storlek !! 
Bild 2 visar hela plantan avklippt på hösten när jag skördar de sista tomaterna.




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar