Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

21 september 2015

Hur jag odlar....

blekselleri self blanching

Vill man kunna skörda lite längre kan man så i omgångar. När en tidig gröda är slut, fixar man till jorden, fyller på med näring om det behövs och sår något nytt.
Låt inte dina odlingsytor stå tomma, utan utnyttja platsen. Så lite och ofta är en bra regel. För sår du hela sallatspåsen ska du fråga dig själv hur mycket sallat klarar jag att äta under några veckors tid? Det blir en massiv mängd sallat att sätta i sig innan den börja gå upp i blom eller får en besk och seg smak. Jag sätter hellre lite frö av många olika sorter som jag sen sår med 2 - 4 veckors mellanrum.
Det ser ju så trevligt ut i sallatsskålen med lite krusig, lite röd något med lite nötighet osv...
Andra små viktiga detaljer för att lyckas är att växten får rätt jord och tillräcklig näring och vatten.
Grödorna blir så mycket godare.
Sallat blir besk om den får torka, medan rädisor blir starka och skarpa i smaken. Morötter kan kännas sega och beska även de. Så vatten är viktigt, och om det torkar vattna hellre mycket på en gång än att gå och små skvätta. Vattnet ska ner i jorden och inte bara hamna i ytlagret.

blomkål violetto di sicilia
 

Förutom näring och vatten krävs mull i jorden. Det är detta som mikrolivet i jorden behöver för att må bra. Och utan mikroliv blir det en sk död jord utan liv och odlingen går inte så bra. Enkelt att fixa också, gamla och färska växtdelar, löv, tång, kompost mm. Har du odlat färdigt för säsongen, så lägg ett lager med bortrensat växtmatrial eller tång på. Gamla ärt och bönväxter ger fin mull. När det sen är dags att så kan man ta bort det som inte hunnit multna under vintern, eller täck med ett litet lager jord och så ovan på. Det kommer att fortsätta multna medan du odlar ovanpå. samtidigt som du göder dina maskar, fiffigt va?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar