Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

09 november 2015

Spartips och ekologiska råd- minska kemikalierna i vardagen

Att vi behöver tänka på vår miljö det vet vi ju, men det finns massa praktiska småtips som gör skillnad i längden sånt som man kanske inte tänker på alltid.
 
* Diskmaskinen tar mycket dyra medel, också väldigt starka. Här byter jag ut halva mängden mot bikarbonat och diskar som vanligt. I sköljfacket finns alltid lite 24 % ättika, det ger skinande fina diskar.
 
* Matavfall får de flest mer eller mindre, skaffa höns! De äter massa matrester och ger dig ägg till frukost! Undvik dock hårt processade, rökta och salta produkter, utan hellre lite genuin husmanskost.
 
* Tvättmedel- Detta är ju en grym miljöbov, och även för plånboken. Behövs heller inte, har använt bikarbonat i flera år. Det blir rent, luktar neutralt och kostar mycket mindre. Belastar inte miljön med försurningar, plus tvättmedelsfacket är helt skinande rent. Med tvättmedel i maskinen blir det slemmiga kladdiga hinnor som numer inte existerar när jag enbart tvättar med bikarbonat.
Hur gör jag?
Jo jag tar ca 1- 2 msk som läggs i det vanliga facket, har du förtvätt en liten skvätt där också. Mängd anpassas efter hur smutsigt det är. riktigt svåra fläckar tar jag före tvätt lite galltvål eller fläcktvål med citronella. Sköljmedel är helt onödigt, det lämnar efter sig en mängd mindre rumsrena kemikalier som sen ligger plagget du bär mot huden som tar upp dessa ämnen. Ja handdukar kan bli något mindre mjuka, men det är marginellt och bara en vanesak, de blir ju mjuka när man börjar använda dem. Har man torktumlare blir de ju mjuka, men den drar också en onödigt massa el så varför inte hänga ut tvätten om du har möjlighet? Även vintertid hänger vi ut, den torkar delvis och får eftertorka inne, men den får den fantastiska doften av frisk luft och sånt som behöver strykas blir ganska slätt om de hänger i lite fläktande vind.
 
Kommer fler tips så småningom...
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar