Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

05 januari 2016

Fröodling och pollinering

Jag tänkte förklara detta här med öppet pollinerat, för alla vet inte vad det innebär.
Fröfirmor har oftast sortäkta då de odlar fröet i "säkra" områden, dvs slutet så ingen korspollinering kan ske. Detta kan man göra med vissa sorter hemma också men inte med alla är det möjligt. Tex majs är vindpollinerat och har man då inte möjlighet att stänga ut ev pollen från andra sorter finns risk att de kommer att korsa sig. andra sorter är självpollinerade och risken är mycket liten, tex bönor och ärtor är mycket säkra då pollinering sker innan blomman öppnar sig för bin.
Så till saken är då att om man låter naturen göra sitt, med blommor & bin händer det att det uppstår nya variationer. Detta är inte alls dåligt alltid. Den nya avkomman kan tom vara bättre än mamman i fråga. Eller så har inga bin varit på en av samma art för olika arter korsar sig oftast inte utan det kräva att biet varit på en annan medlem av samma växtfamilj.
Tag tex kruspersilja och slätbladig, de tillhör samma familj och kan därför korsa sig. Då gör man som så att man odlar bara den ena till frö och den andra får man odla nästa år istället. Då minskar risk rejält, men har du då en granne nära som också har persilja i blom kan det ändå uppstå korsning- OM samma bi varit på grannens planta och sen din. Annars inte. Det finns massa metoder att förhindra detta, dock är det för avancerat för att ta upp här nu. Vill du lära dig mer rekommenderar jag att gå på någon fröodlarkurs. För odla eget frö är inte svårt, bara lite man bör tänka på för att det ska bli bra.
Men det är roligt och framför allt får man ett frö som är mer anpassat för ens egna växtförhållande och du är inte beroende av fröfirmor har din favoritsort kvar i sortimentet.
För ja fröet ändrar sig efter generationer, det "lär sig" har villkoren är på just din växtplats och anpassar sig mer och mer för varje ny generation.
Denna sommar var helt fantastisk för morotsfröna. De är mycket större och finare än de som jag använde till att så de första morötterna med. Då är man nöjd och lycklig över att lyckats så väl :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar