Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

27 augusti 2012

** Kungsljus **

Kungsljus är både vackra och mångsida användning av. Det sägs det svenska namnet kommer av att de användes förr som tjärbloss. Man doppade helt enkelt den torkade örten i talg och så hade man en fackla med skimmrande sken och lång bränntid.
Jag gör ibland ett starkt avkok på blommorna och sköljer mitt hår, det gör ljust hår ljusare, och blir mjukt och fint :) Blommorna går även bra att göra te på, låt dra tills det blivit gult. Vi dricker det ljummet med honung när vi är hostiga och hesa. Det är bara blommorna man kan använda invärtes, då andra delar av växten är lätt giftiga.
Förr tog man även och lade blommorna att dra i olivolja några veckor i en glasburk. Denna olja kan sen droppas i öronen vid vaxbesvär, den rengör örat milt och löser upp vaxet.
Har hört att man kan lägga ut plantan mot rådjur och råttor och möss. Detta vet jag själv inget om då jag aldrig sett några såna djur hos mig...kanske för att jag har mycket örter som de inte gillar, eller så har de helt enkelt inte hittat mig än :) Möjligvis nån liten mus kanske men inget som stör mig iaf...

Finns som plantor och frö i min örtagård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar