Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

20 augusti 2012

Violkungsljus ** Verbascum phoeniceum **




Det som är så härligt med denna blomma är de nya färgerna som man får på fröplantorna.moderplantorna var en gång i tiden lila,så poppade det upp vita bäbisar,och nu har jag i de mest fantastiska färgvariationer i vita till rosa till lila skalor. såg även någon i typ lax-korall nyans, men den missade jag att fota...



De bildar först en bladrosett platt mot marken för att året därpå få en blomspira allt från knähöjd till meterhög. De fungerar utmärkt att plantera mellan andra perenner då de inte tar speciellt mycket plats utan snarare få stöd av omgivande bladverk. Bland mina Aklejor sticker blomspirorna upp lite här och var.



Finns som plantor och frö i min örtagård. Förkultiveras inomhus i feb-mar eller sås utomhus maj-sep.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar