Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

27 september 2012

**Libbsticka ** Levisticum officinale

Perenn kryddväxt, har en stark smak av buljong, lite kryddig och pepprig.
Du kan använda alla delar på den ståtliga växt som kan bli 2 m hög.
Libbstickan planterades förr vid husknuten för att hålla orm, paddor och annat otyg borta.

 Den har fått sitt namn efter den kärleksört som den sägs vara. Enligt gammal tro skulle man smula lite blad i soppan och ge till den man önskade. Den förste denna såg skulle den då bli förälskad i.

Blad lagda i en trött vandrares känger skulle liva upp fötter och sinnen för den fortsatta färden.

Fäster man halm runt stjälkarna kan de ätas som blekt delikat grönsak. Unga stjälkar kan kanderas. Frö tillsätts i likör och bröd. Avkok på hela växten driver vätska och avfallsprodukter ur kroppen och sägs lindra reumatisk värk.

Finns som plantor och frö i min örtagård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar