Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

17 januari 2013

Chili ** Gula **

Lemon Drop
 
 
En av mina favoriter, den har verkligen en citronton, en härlig friskhet och vilken doft sen då !!!
Börjar som grön till mörk för att sen gulna till klar citrongul. Hela plantan doftar friskt.
 
 ~***~
Hot Cayenne
 
 
Lite stark är den, men om man inte tar hela (för oss som inte är så härdade än:) så är den god.
Växer på ett lite utbrett sätt. med många koniska frukter i mörkgul.
 
~***~ 
Fresno 

 
Medelstark med en lagom arom. Mycket släta fina frukter.
~***~ 
Rafeti gul
 
 
 Denna blir en liten buske, som en liten krukväxt, med frukter i gult i storlek som ett stort körsbär.
 ~***~
Gul spansk peppar
 
 
En bra pålitlig och rikgivande chili. Som den röda spanska, men möjligen aning mer hetta. En och annan kan få lite mer styrka. Kan frysas, torkas eller ätas färsk. Jag odlar 3 plantor i en jättekruka som står ute i varmt söderläge, och får då enorma skördar.
 
 
 

1 kommentar:

  1. Men hej, så roligt att du kommenterade hos mig för då fick jag hitta till din spännande och chilli-heta blogg! Men var sjutton läggar jag till mig som följare hos dig (dum datoranvändare som jag är).
    Återkommer för att bla beställa lite roliga och annorlunda chilisorter av dig. De där mörka blev jag intreserad av, har mest röda, gula och gröna.
    Hej hopp från Törnrosa
    PS du har sån där tråkig och hopplös "inloggning" på kommentarerna. Ta bort den om du kan. Många struntar i att kommentera när de där bokstäverna och siffrorna dyker upp. DS

    SvaraRadera