Här försöker vi leva så gott det går som Moder Jord egentligen avsett oss människor att leva. Vi är en mycket liten beståndsdel av ett enormt kretslopp... the circle of life...Och visst är det fantastiskt att få vara en del av det. Därför försöker vi lämna de avtryck vi gör i historien som ett välgörande avtryck. Tur för mig är det visserligen att jag lever i denna tidsålder, då jag antagligen skulle hamnat på bål om jag levt för 500 år sen...Vi är omgivna av så mycket rikedom i form av läkande örter och skatter i naturen. Dessa odlar jag och samlar för mitt husapotek, så som kvinnor gjort sen tidernas begynnelse.
Här finns också ekologiska växter från min stora örtagård och ekologiskt odlat frö från mina odlingar.
Sänd ett mail om du är intresserad av något eller vill ha en frö/växtlista till denna adress:ealdorastradgard@gmail.com

22 januari 2013

chili ** röda **

Prik kee noo
 
 
En thailändsk riktigt stark sort. Mycket vacker och doftar otroligt aromatiskt.
 
Apache
 
 
Medelhet som blir lite mindre planta. Snygg i krukor på tex varm altan.
Ger stora skördar och smakar jättegott och aromatiskt.
 
 
Aurora
 
 
Nog en av de godaste jag smakat.
 
Early Jalapeño
 
 
En favorit, så mild att man kan ta ett bett rakt av. Detta att den var så mild och dessutom jättegod gjorde att vi slösade rikligt i alla möjliga rätter. Knubbiga lite ojämna frukter.
 
 
Fishpepper
 
 
Har läst att frukterna ska vara flerfärgade, det tyckte jag inte. De var fint röda och medelheta, väldigt goda. Däremot är bladen vitspräckliga så den ser lite unik ut i sin kruka. Mycket vacker med vita matchande blommor.
 
Fresno
 
 
.Denna chili är liknade jalapeno i smak men har tunnare skal och aningen starkare. God arom och får släta koniska medel-starka frukter. Smaken är fylligt het med viss sötma. Mycket användbar.
 
Guajillo
 
 
Chili med mexiko som ursprung med en söt liten hetta och relativt kraftig planta.Har tunnt lite segt skal och går utmärkt att torka. Frukten blir mörkt djupröd glänsande och lite större. I hemlandet används den ofta till salsor och såser.
 
 
Hermes
 
 
Mörkröda ca 4 cm heta ! frukter på en lite högre planta. Mycket aromatiska och ger stor skörd.
 
Irmi
 
 
Mörkröda långsmala frukter. Tunnskaliga och lätta att torka.
 
Rafeti röd
 
 
Små söta minichili, i ett körsbärs storlek. En fin liten låg planta som passar att krukodla.
 
Scotch Bonnet
 
 
Röd bucklig som en liten minipaprika ser den ut, men stark!!
 
Spansk röd mild
 
 
En bra pålitlig och rikgivande chili. funkar till allt och inte så jättehet. En och annan kan få lite mer styrka. Kan frysas, torkas eller ätas färsk. Jag odlar 3 plantor i en jättekruka som står ute i varmt söderläge, och får då enorma skördar.
 
Sweet Cayenne
 
 
Den mest artistiska chilin i somras. Varje chili har en unik snurra, det var en fröjd att se denna planta som blev ganska hög full av de mest roliga former. Mycket mild kan tugga direkt på den, och vi hade den i det mesta. Kommer defenetivt i odling nästa säsong!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar